Opvang en nazorg
- Herstel van controle en veiligheid
Breng rust en organisatie aan in de chaos. Herstel zo snel als de situatie het toelaat en met respect voor de ontstane onrust en emotie de 'normale' gang van zaken binnen het bedrijf.
Las zo nodig een herstelmoment voor de betrokkenen in (even de afdeling of de vestiging sluiten bijvoorbeeld, met elkaar zaken na te bespreken en een kop koffie te drinken, tijd om het thuisfront te bellen en dergelijke). Houd dit beperkt (geen hele dag). Langdurige ontregeling is namelijk een stressor op zich.
- Informeren van betrokkenen
Informeer bij grote of ernstige incidenten actief de aanwezige collega’s en eventueel familie over het gebeurde. Neem hiermee ook de ruimte voor geruchten en overdreven verhalen weg.
- Start nazorg voor betrokkenen
Met het oog op psychische gevolgen en mogelijk verzuim kan het nodig zijn om de medewerker(s) professionele nazorg aan te bieden. Ga na welke mogelijkheden jouw corporatie daar voor biedt. Let erop dat soms niet alleen de direct betrokkenen, maar ook omstanders die getuigen waren of naaste collega’s, heftig aangedaan kunnen zijn en professionele begeleiding nodig kunnen hebben.
De nazorg moet binnen 72 uren nadat het incident heeft plaatsgevonden starten. Als de medewerker in eerste instantie aangeeft geen gebruik te willen maken van de nazorg, herhaal dan het aanbod na enkele weken, en zeker als je merkt dat de medewerker in gedrag of humeur verandert.
Melding van het incident
Melding en registratie van incidenten is nodig om er als corporatie van te kunnen leren. Stimuleer na een incident de betrokken medewerker om op een geschikt moment het meldingsformulier in te vullen. Of assisteer daarbij.
Aanspreken daders en aangifte
Een huurder of andere klant die zich schuldig maakt aan agressie of andere ongewenste omgangsvormen, moet een passende disciplinaire maatregel opgelegd krijgen. De maatregel is mede afhankelijk van de ernst van het incident en de voorgeschiedenis. De maatregelen kunnen variëren van een gesprek met de huurder op kantoor van de corporatie tot aangifte bij de politie. Het beleid van de corporatie geeft hiervoor de kaders aan.