Quick Scan van FLOW geïntegreerd in Vestia-omgeving

Steven Burgmeijer, directeur Clink Diensten en voorheen HR-directeur Vestia, wilde graag een duurzame-inzetbaarheidsscan voor de medewerkers van Vestia. Hij vond deze bij FLOW, maar wilde wel een aangepaste versie.

Clink Diensten (80 medewerkers) is het gezamenlijke organisatieonderdeel dat diensten levert aan de woningcorporaties Hef Wonen, Hof Wonen en Stedelink. Deze drie corporaties en Clink Diensten zijn ontstaan uit een splitsing van Vestia. Steven Burgmeijer was daar HR-directeur en heeft de splitsing van Vestia begeleid. ‘Onder andere de functionaliteiten op het gebied van HR, ICT en inkoop zijn voor deze corporaties ondergebracht bij Clink Diensten. Een unieke samenwerkingsvorm in de woningcorporatiesector.’

‘Voordat ik bij Vestia ging werken, werkte ik in een groot ziekenhuis’, vertelt Steven. ‘Wendbaarheid, duurzame inzetbaarheid en vitaliteit waren grote vraagstukken. Ik had daarom een scan laten ontwikkelen die zorgde voor integratie van het opleidingshuis en die onderdeel was van de gesprekscyclus. De uitkomsten van de scan konden in het gesprek met de leidinggevende besproken worden. Hierdoor kon de medewerker zich voorbereiden op het gesprek zodat met de leidinggevende direct gerichte afspraken gemaakt konden worden voor ondersteuning.’


Quick Scan

Toen Steven bij Vestia kwam, leek het hem mooi zijn om zo’n scan ook daar te introduceren. ‘FLOW bleek al een scan voor duurzame inzetbaarheid te hebben, de Quick Scan. Nadeel was dat deze scan geen onderdeel van de digitale Vestia-omgeving was. Je moest via een ander kanaal inloggen om de scan te kunnen doen en medewerkers werden niet of onvoldoende getriggerd. Medewerkers moeten verleid worden om de scan te gaan doen bij FLOW om vervolgens deze te bespreken met de leidinggevende als er behoefte is aan faciliteiten of ondersteuning. We hebben contact opgenomen met FLOW met de vraag of de scan niet te integreren was in onze eigen HR-systemen. Resultaat was dat medewerkers rechtstreeks vanuit ons HR-systeem (AFAS) naar de Quick Scan van FLOW toe kunnen, deels in de huisstijl van Vestia (en nu in de huisstijl van de nieuwe corporaties) en met een link naar het Ontwikkelhuis (de Corporatie Academie) en andere interventies die je na de scan als actiepunten aangereikt krijgt.’ Inmiddels hebben zo’n 300 van de 800 medewerkers de scan gedaan, ondanks dat de aandacht de laatste tijd vooral op de splitsing heeft gelegen. ‘De scan is gekoppeld aan de gesprekscyclus en op vrijwillige basis door medewerkers te gebruiken in een plannings- of beoordelingsgesprek: heb je het gesprek met je leidinggevende, doe dan eerst de scan. Het is echt een hulpmiddel.’

Academie

Vestia had ook een eigen academie via de Corporatie Academie: het Ontwikkelhuis. Inmiddels hebben Vestia ­– en nu de drie corporaties die zijn voortgevloeid uit Vestia – allen een eigen Ontwikkelhuis via de Corporatie Academie, waarmee FLOW intensief samenwerkt. Steven: ‘We proberen nu effectief met alle middelen om te gaan. Je kan het allemaal zelf ontwikkelen, maar dat kost vaak veel geld wat we beter in de volkshuisvestelijke opgave kunnen steken. Je kan beter benutten wat er al is.’ En FLOW bleek al veel te hebben.

Tips

Steven heeft nog enkele tips voor corporaties – leidinggevenden en HR:

Naar alle voorbeelden Naar Leidinggeven in verandering Quick Scan (van FLOW)