Door de aard van het werk in een callcenter loop je als medewerker extra risico op RSI en geluidsoverlast. Ook kan de werkdruk hoog zijn en kun je geconfronteerd worden met vervelende en zelfs agressieve klanten. Zie voor de laatste risico's de thema’s Werkdruk en Agressie / ongewenste omgangsvormen.
In onderstaande tekst gaat het over de ergonomische werkplek en de ruimte waar callcentermedewerkers werken.
Ergonomische werkplek
De callcenterwerkplek moet ergonomisch ingericht zijn. Dat betekent dat de werkplek voldoet aan de volgende eisen:
- een ergonomische kantoorstoel
- een ergonomische werktafel die:
- voldoende groot is voor de uit te voeren werkzaamheden;
- bij voorkeur elektrisch in hoogte verstelbaar is tussen 65 en 85 cm en waarvan de ingestelde hoogte in een venster wordt aangegeven;
- een beeldscherm dat gemakkelijk in hoogte verstelbaar is en dichterbij of verderaf van jou geplaatst kan worden. Het beeldscherm kan eenvoudig op een laptop aangesloten worden;
- goed functionerend (mini)toetsenbord en standaardmuis voor gegevensinvoer die je beide eenvoudig op een laptop kan aansluiten;
- een voetensteun als je dat wenst. De voetensteun is tenminste 30 x 40 cm groot en in hoogte en hellingshoek instelbaar;
- een headset met een microfoon en speakers die op je hoofd gedragen wordt zodat je een telefoongesprek kunt voeren zonder een hoorn te hoeven vasthouden;
- zeker als je vaak moet opstaan van je werkplek is een draadloze headset aan te bevelen;
Je moet voldoende tijd krijgen en nemen om bij het begin van het werk de werkplek goed in te stellen.
Werkruimte
De ruimte waar je als callcentermedewerker werkt, voldoet verder aan de volgende eisen:
- er is voldoende ruimte voor de callcenterwerkplekken, zie het onderdeel Voldoende kantoorruimte;
- de ruimte is voorzien van veel geluidsabsorberende materialen op de vloer, aan de wanden en aan het plafond (bijvoorbeeld akoestische plafondtegels);
- tussen twee medewerkers zijn tot een niveau van minimaal 105 cm geluidsabsorberende schotten aangebracht;
- er is voor elke medewerker in het callcenter een opbergmogelijkheid voor documenten en persoonlijke spullen nabij de werkplek;
- in de ruimte wordt voor alle werkplekken de 'clean desk policy' gehanteerd;
- er is een aparte pauzeruimte, buiten de werkruimte waar getelefoneerd wordt.