Toezichtmiddelen
Elektronische middelen kunnen worden gebruikt om het toezicht op risicosituaties te vergroten. Zoals toepassen van camera’s of het meeluisteren bij een escalerend gesprek in een callcenter.
- Let er bij gebruik van camera’s op dat er ook daadwerkelijk iemand is die naar de beelden kijkt en kan ingrijpen door bijvoorbeeld assistentie te sturen.
- Zorg dat er intern duidelijke afspraken zijn wanneer en onder welke condities het bekijken van camerabeelden en het meeluisteren van een telefoongesprek mag plaatsvinden. Zorg dat er geen privacyregels worden geschonden.
Alarmeringsmiddelen
Alarmen kunnen vast zijn (locatiegebonden) zoals een alarmknop bij een balie, of mobiel zijn (medewerkergebonden).
- Met name bij vaste alarmering kan verder de keuze gemaakt worden voor:
- een stil alarm, waarbij de medewerker onopvallend alarm kan slaan. Hierdoor escaleert de situatie ter plekke niet, maar wordt wel assistentie opgeroepen.
- een alarmsysteem, dat via geluids- en optische signalen anderen attent maakt dat assistentie verleend moet worden. Voordeel van dit systeem is dat iedereen, ook de directe omgeving, direct gewaarschuwd is en eventueel kan ingrijpen. Nadeel is dat ook de dader direct gealarmeerd is, wat escalerend kan werken. Een tweede nadeel is dat de eventuele paniekreacties van dader en omgeving een beletsel kunnen zijn voor de medewerker om alarm te slaan.
- Speciale aandacht vraagt communicatie met externe partijen. Als het mogelijk is om bij incidenten direct de meldkamer van politie of een beveiligingsbedrijf te bereiken is het zaak om goede afspraken te maken over de manier van alarmering en de follow-up.