Aandachtspunten bij afhandelen van incident of crisis

Belangrijke stappen bij het operationeel afhandelen van een incident of crisis zijn:

Herstel van controle en veiligheid

Breng rust en organisatie aan in de chaos. Herstel zo snel als de situatie het toelaat en met respect voor de ontstane onrust en emotie de “normale” gang van zaken binnen het bedrijf.
Las zo nodig een herstelmoment voor de betrokkenen in (even de afdeling of de vestiging sluiten bijvoorbeeld, met elkaar zaken na te bespreken en een kop koffie te drinken, tijd om het thuisfront te bellen e.d.). Houd dit beperkt (geen hele dag). Langdurige ontregeling kan namelijk een stressor op zich zijn.

Informeren van betrokkenen

Informeer bij grote of ernstige incidenten actief de aanwezige collega’s en eventueel familie over het gebeurde. Neem hiermee de ruimte voor geruchten en overdreven verhalen weg.

Start opvang en nazorg voor betrokkenen

Zie daarvoor maatregel 15.

Respectvolle omgang met betrokken leidinggevende

Zorg ervoor dat de leidinggevende ter plekke ervan op aan kan dat zijn acties achteraf worden beoordeeld met respect voor de situatie waarin hij ze heeft ondernomen. Vaak is er tijdens of kort na een incident weinig informatie, weinig overzicht, grote emotionele druk en grote tijdsdruk.