Geluidshinder heeft invloed op de werkdruk en de productiviteit. Daarom is het goed deze vorm van overlast te beperken.
Preventie van geluidshinder begint bij de bouw en inrichting van het kantoorgebouw. Maar ook bij bestaande gebouwen is veel mogelijk in verbetering en aanpassing. Zonodig wordt geluid gemeten of wordt een deskundige ingeschakeld.
Onderstaande tabel uit de NPR 3438 (Nederlandse Praktijk Richtlijn) geeft aan welke geluidsniveaus aanbevolen worden bij verschillende vereiste niveaus van communicatie en concentratie.
Technische maatregelen om geluidshinder te verminderen:
Een goed ontwerp en indeling van ruimtes (zoals niet te veel mensen in één ruimte laten werken, functies die elkaar hinderen in afzonderlijke ruimtes onderbrengen, zorgen voor afzonderlijke concentratieruimten, vergader- en telefoonkamers, mogelijkheden om ruimtes van elkaar te scheiden / af te sluiten, aandacht voor situering van ruimtes ten opzichte van elkaar, zoals kantine, vergaderruimtes);
Een pauzeplaats aanbieden waar het geluidsniveau laag is;
De inkoop/aanschaf van geluidsarme apparatuur als stille printers en kopieerapparaten;
Plaatsing van geluidsbronnen, zoals geluidsproducerende machines en apparaten (printers, ventilatoren, verwarmingsinstallaties en dergelijke) in apart af te sluiten ruimten;
Geluidsisolerende wanden tussen de verschillende werk- en vergaderruimten;
Toepassen van geluidsisolerende gevels om lawaai van buiten, zoals verkeerslawaai tegen te houden;
Gebruik van geluidsabsorberende plafond(tegel)s en (zachte) materialen in de ruimte aan de wanden en op de vloer;
Kasten en schermen met geluidsabsorberend materiaal plaatsen in de werkruimte;
Het aanwijzen van aparte (stilte)ruimtes waar mensen zich, bij werkzaamheden die grotere concentratie vergen of voor bepaalde gesprekssituaties, terug kunnen trekken;
Bij telefoneren een headset gebruiken. Hierbij hoef je niet zo luid te spreken en kan je de gesprekspartner gemakkelijker verstaan;
Op callcenters zijn extra voorzieningen tegen geluidsoverlast nodig. Zie de tekst over Gezond werken in callcenters.
Voorbeelden van organisatorische (gedrags)maatregelen:
Telefoongesprekken en gesprekken met collega's voeren in een aparte ruimte;
Telefoongesprekken en gesprekken met collega's uitstellen tot een rustig moment;
In het werkoverleg afspraken maken hoe je elkaar kan laten weten dat een telefoongesprek stoort;
Spaarzaam gebruikmaken van de luidspreker van de telefoon;
Medewerkers werken thuis bij werkzaamheden waarvoor concentratie nodig is.
FLOW in je inbox
Meld je aan en ontvang FLOW-nieuws direct in je inbox
Dankjewel voor het inschrijven
Cookiemelding
Onze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website accepteer je ons cookiebeleid.