6 redenen om terug naar kantoor te gaan. Of juist niet?

Hoe combineer je werken op afstand met werken op locatie? Wat werkt voor jou het beste en wat voor je team? Hieronder enkele redenen om mee te nemen in je achterhoofd.

1. Creativiteit. Ook wel de wandelgangcreativiteit genoemd. Mensen zijn niet gemaakt om naar een schermpje te kijken en daarom is het moeilijk brainstormen en sparren via digitale media. Daarbij heeft creativiteit iets impliciets, iets dat moeilijk valt te plannen. Je hebt een probleem en je loopt een collega tegen het lijf die het ook een keer heeft gehad. Je kunt elkaar bij het koffiezetapparaat adviseren: 'Ik doe het altijd zo.' Of: 'Waarom draai je het niet om?'

2. Leren van elkaar. Ook dit is lastig om digitaal te organiseren. Een 12-jarige leerlinge bijvoorbeeld leert natuurlijk uit boeken, en van de docenten. Maar als ze een vraag heeft, stelt ze die meestal aan haar medescholieren. Tijdens het leerproces maken we veel gebruik van afkijken, op school maar ook op het werk.

3. Een gevoel van verbondenheid. Met name dat is wat veel mensen missen. We hebben een reden nodig om samen te werken, we willen erbij horen, zeker weten dat onze collega’s naar ons omkijken.

De bovenstaande redenen zijn echt moeilijk te realiseren op afstand, de volgende 3 zijn voor de één een reden om terug naar kantoor te gaan en de ander juist om thuis te blijven.

4. Persoonlijke productiviteit. Waar werk jij het beste? Waar wordt je het minst afgeleid? Voor de een is dat thuis, voor de ander juist op kantoor. De een krijgt tikt dingen sneller af thuis, de ander is productiever op kantoor omdat het sneller schakelt met collega’s. Daarbij spelen ook zaken een rol als een goede werkplek en faciliteiten als snelle wifi, printer en betere koffie.

5. Informatie delen. In een kantooromgeving gebeurt dat vaak tijdens of na een overleg, maar dat is natuurlijk niet de enige manier. Je kan het ook ter beschikking stellen via Teams, mail of andere digitale kanalen.

6. Beslissingen nemen. Op kantoor hoor je sneller dat bijvoorbeeld een collega een bepaalde beslissing heeft genomen, die jou ook aangaat. Maar ook dat kan je via andere digitale kanalen meekrijgen.

Bron: Pwnet.nl, Zo geef je vorm aan de hybride organisatie.

Bovenstaande info is het resultaat van een onderzoek bij werkgevers in de praktijk.