Sommige thuiswerkende medewerkers lopen namelijk het risico om te lang met hun werk bezig te zijn en hun werkdruk verder op te voeren. Dat kan versterkt worden als er ongeschreven regels in een corporatie zijn, waardoor er bijvoorbeeld een beeld ontstaat dat er ook in de avonduren en het weekend op e-mails of andere berichten gereageerd moet worden.
Sommige medewerkers hebben bij thuiswerk extra moeite om een goede balans te vinden tussen werk en privé. Bovendien kan een medewerker die thuis werkt, minder steun of begeleiding ontvangen van een leidinggevende of collega's. Door al deze factoren kan de werkdruk thuis oplopen.
Maatregelen
Om overmatige werkdruk bij het thuiswerken te beheersen zijn de volgende maatregelen aan te bevelen:
- Thuiswerkende medewerkers worden door de werkgever doeltreffend voorgelicht over de werkdrukrisico's, preventie en te zetten stappen bij werkdruksignalen.
- De corporatie stuurt aan op een coachende manier van leidinggeven. De leidinggevende zorgt daarbij voor:
- Autonomie voor medewerkers binnen duidelijke kaders en verwachtingen (rond werktijden, werkplekken, werkwijze);
- Teamcontacten, die actief gestimuleerd worden;
- Contact met medewerkers over hun welbevinden, werkdruk en prestaties. Rekening houdend met verschillen tussen medewerkers. Knelpunten worden aangepakt.
- Om deze coachende rol van leidinggevenden mogelijk te maken zorgt de corporatie voor een uitgewerkte visie op leidinggeven bij Tijd- en plaatsonafhankelijk werken, en voor training en begeleiding van leidinggevenden die daarmee te maken hebben.
- Als een medewerker door thuiswerk in de problemen komt, zorgt de werkgever dat in samenspraak met de medewerker een adequate oplossing wordt gevonden. Problemen kunnen bijvoorbeeld ontstaan door een verstoorde werk-privébalans of door onvermogen om het eigen werk te organiseren, of onvoldoende begeleiding of ondersteuning. Denk bij mogelijke oplossingen aan extra begeleiding in het werk, het creëren van een veilige werkplek op kantoor of extra voorzieningen thuis.
- Bij thuiswerken is het essentieel dat de technologie optimaal werkt. De corporatie zorgt dat medewerkers voldoende vaardigheden hebben of krijgen aangeleerd om alle werkzaamheden en overleggen vanuit huis te kunnen uitvoeren. En dat medewerkers bij ICT-problemen snel en vakkundig geholpen worden.
- De corporatie stelt beschermende richtlijnen op met grenzen op het gebied van bereikbaarheid van medewerkers en het recht om pas later te reageren op mails en andere berichten die 's avonds of in het weekend worden verstuurd.