Wat levert een Werkdruk/PSA-scan op?

Geplaatst op: 18 juni 2021
Werkdrukscan

Twee corporaties tonen de winst van de Werkdruk/PSA-scan Woningcorporaties. Corporaties kunnen dit onderzoek, ontwikkeld door FLOW en SKB, laten uitvoeren.

PSA-onderzoek bij Woonforte en Woonservice IJsselland

De Werkdruk/PSA-scan bestaat uit een beknopte vragenlijst over de psychosociale arbeidsrisico’s werkdruk, agressie door derden en ongewenste omgangsvormen binnen de corporatie. Ook worden er vragen gesteld over thuiswerken. Wat heeft dit PSA-onderzoek tot nu toe opgeleverd? Welke oorzaken moeten worden aangepakt om PSA te verminderen en hoe verhoog je eigenlijk het werkplezier? We zijn in gesprek gegaan met P&O-adviseur Sylvia Raben van Woonforte (waar 116 mensen werken) en met HR-medewerker Angela Hommerson van Woonservice IJsselland (WIJ). WIJ is een kleinere corporatie met 20 medewerkers. Beiden hebben het onderzoek begin dit jaar ingezet.

Waarom meedoen aan de Werkdruk/PSA-scan?

Angela Hommerson van WIJ: 'Wij doen elke twee jaar een Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) en in de cao Woondiensten is afgesproken om ook tweejaarlijks de werkdruk te meten. Het leek ons een goed plan om dit met elkaar te combineren. Dat kon met de Werkdruk/PSA-scan. Vroeger werden dit soort onderzoeken mondeling gedaan met de directeur, maar inmiddels weten we hoe belangrijk het is voor betrouwbare resultaten dat mensen anoniem hun mening kunnen geven.'

Sylvia Raben van Woonforte: 'In eerste instantie vanuit de cao; de vraag was alleen wanneer gaan we de vragenlijst uitzetten. In februari was het vrij onrustig in verband met de aankomende organisatiewijziging en het vele thuiswerken. Dit moment hebben we als nulmeting gebruikt. De vergelijking met hoe anderen in onze branche het doen, woog ook mee in de keuze. Ik heb bij allerlei organisaties gewerkt en de corporatiebranche is een andere wereld. Heel zinvol dus om een branchespecifieke scan uit te voeren. Andere aanbieders waren bovendien twee keer zo duur.'