In dit korte animatiefilmpje zie je de functie, werkwijze en resultaten van WEP. Je mag dit filmpje altijd en overal verspreiden. Graag zelfs. We hopen dat zo veel mogelijk mensen de waarde (gaan) zien van een WEP.
Leer- en werkervaringsplekken werken! Het is een prachtige manier voor een medewerker om ervaring op te doen, geïnspireerd te raken en 'er weer in te komen'.
Maar waarom werkt het zo goed? Daar zit zelfs een theorie achter: ’70-20-10’.
Om te leren wordt vaak gebruikgemaakt van het volgen van trainingen: klassikaal of online (e-learning). Terwijl de meesten het snelst/meest leren door het te leren in de praktijk. Charles Jennings heeft daarvoor een theorie ontwikkeld: 70-20-10. Bij deze theorie wordt de ratio tussen de verschillende manieren van leren uitgedrukt:
De getallen zijn geen wetmatigheid; het is op te vatten als een richtlijn waarmee leren in organisaties in een bepaalde verhouding plaatsvindt. Het gaat om een keten van op elkaar afgestemde leeractiviteiten, die ieder op zichzelf bijdragen aan de gewenste resultaten. Is de kennis erg laag, dan zal initieel meer accent liggen op formele trainingen. Naarmate de beschikbare kennis stijgt, krijgt leren door te werken meer focus.
Leren via 70-20-10 is helemaal van deze tijd! Het toepassen van leer- en werkervaringsplekken heeft meerdere voordelen:
Met 70-20-10 breng je het leren direct op de werkvloer. Het is een effectieve leermethode voor mensen die op praktische en natuurlijke manier nieuwe kennis en vaardigheden willen opdoen. Door continu te leren op de werkplek, blijft de nieuwe kennis beter hangen en verbeter je het plezier in leren. Daarbij zijn de kosten voor leren lager en vergroot je de sociale interactie.
Heb je ervaringsverhalen over 70-20-10 binnen corporaties? Neem contact op met Ite Smit (De Alliantie) of Michiel Stadhouders (Ymere).