Voor managers bestaan er verschillende redenen om werkdruksignalen – in eerste instantie – niet te (h)erkennen.
Beleving van medewerkers
Werkdruk wordt soms gezien als een beleving van medewerkers en dus als subjectief.
- Onderbouw signalen van werkdruk zo veel mogelijk met feiten, bijvoorbeeld aan de hand van ‘Herken de signalen’ in stap 1 van de Werkdruk Wegwijzer van TNO.
Doos van Pandora
Mogelijk vreest het management met erkenning van een werkdrukprobleem een ‘doos van Pandora’ te openen. Wat halen we ons op de hals? Wat als we het niet kunnen oplossen? Wekt dit geen extra onvrede op?
- Het is dus zaak om als HR, preventiemedewerker of OR niet alleen een probleem op tafel te leggen, maar meteen aan te kondigen dat een gestructureerde aanpak beschikbaar is die tot een betere situatie leidt dan niets doen.
- Bij gebruik van de Werkdruk/PSA-scan Woningcorporaties zijn voorbeelden van mogelijke maatregelen beschikbaar per werkdrukoorzaak.
Te grote werkhoeveelheid
Werkdruk wordt vaak geïnterpreteerd als ‘te grote werkhoeveelheid’, terwijl het veel meer inhoudt. Managers die geen grote stapels werk of overwerk zien, concluderen soms ten onrechte dat er geen werkdruk is, terwijl de disbalans wel degelijk bestaat door bijvoorbeeld veranderingen of publieksagressie.
- Aanreiken van de definitie van werkdruk kan hierbij uitkomst bieden.
- Het kan ook zinvol zijn te verwijzen naar bestaande onderzoeksresultaten over werkdruk binnen de corporatie.
Kosten
Onderzoek en aanpak van werkdruk neemt kosten met zich mee.
- Op de site Verzuimkosten.nl kun je berekenen wat 1 of 0,5 procent minder verzuim zou kunnen opleveren aan kostenvermindering voor de organisatie. Behalve op verzuim heeft werkdruk impact op factoren die lastiger meetbaar te maken zijn, maar toch kosten opleveren voor de organisatie. Denk aan medewerkers die zich niet ziek melden, maar wel kampen met improductiviteit door vermoeidheid, meer fouten, trager werken en energie die weglekt door mopperen en weerstand.
- Vraag ook de bedrijfsarts hoe groot het deel is van het ziekteverzuim dat door werkdruk wordt veroorzaakt.
Probleem van medewerkers
Sommige werkgevers zien werkdruk als probleem van de medewerkers en zijn van mening dat de verantwoordelijkheid voor een oplossing ook bij hen ligt. Dit is echter onjuist.
- Werkgevers zijn vanuit de Arbowet verplicht om een beleid te voeren dat psychosociale arbeidsbelasting voorkomt of beperkt. Als werkgevers niet voldoende aandacht besteden aan het terugdringen van werkdruk, kan de Nederlandse Arbeidsinspectie een boete opleggen. Lees ook de wettelijke bepaling hierover. Ook de cao Woondiensten schrijft een aanpak van werkdruk voor.
Van medewerkers wordt verwacht dat zij actief deelnemen aan de aanpak van hun eigen werkdruk. Er is dus sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid.